Varaa/peru aika

Fysioterapian ryhmäkäynnit äitiysneuvolapalveluiden yhteydessä

| Outi Kyynäräinen, IVF-hoitaja/kätilö

Raskaus ja synnytys vaikuttavat naisen kehoon monin eri tavoin. Sekä hormonaaliset syyt että muuttunut kehon asento ja kudosten rasitus voivat raskausaikana aiheuttaa erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön oireita sekä lantionpohjan toiminnan häiriöitä. Tyypillisiä raskausajan ongelmia ovat raajojen puutumisoireet, selän ja lantion kiputilat ja virtsanpidätyksen ongelmat. Vaikka raskaus altistaa tietyille oireille, ei se kuitenkaan tarkoita, etteikö ongelmia voisi hoitaa tuloksellisesti myös odotusaikana.

Raskaus aiheuttaa muutoksia myös seksielämässä. Muuttuva keho, hormonit ja huoli sikiön vahingoittumisesta voivat vaikuttaa seksuaaliseen halukkuuteen.

Myös synnytyksen jälkeen hormonit vaikuttavat edelleen synnyttäneen naisen kehoon. Kehon kuormitus siirtyy myös ulkopuolelle vauvaa kantaessa, imettäessä ja hoitaessa. Vauvan monipuolinen käsittely parantaa hänen motorisia valmiuksiaan. Monipuolinen käsittely sekä erilaiset kantoasennot kehittävät vauvaa sekä estävät äidin, isän tai kumppanin kehon yksipuolista kuormitusta.

Käyntipaketti odottaville ja synnyttäneille

Olemme koonneet kolmen kerran paketin odottaville ja synnyttäneille naisille. Käynnit ovat mahdollista käydä ryhmäkäynteinä tai yksilöllisesti.
1. kerta sisältää keskustelua parisuhteesta ja seksuaalisuudesta. Käynnin ryhmämuotoinen tapaaminen tuo vertaistukea.
2. kerta sisältää vauvan käsittelyä, kantoasennot sekä imetysasennot.
3. kerta on äidin hemmottelu kerta. Hetki itselle pään ja jalkaterien hieronta halutessasi eteerisillä öljyillä.

Edellinen artikkeli Seuraava artikkeli