Varaa aika

Artikkelit

Kun haikara viimein saapui

11.03.2020 | Mari Laaksonen,

Katri ja Niko* hakeutuvat lapsettomuustutkimuksiin, kun raskautuminen ei onnistunut. Pelko lapsettomuudesta vaihtui kiitollisuuteen ja silmittömään rakkauteen, kun toive vanhemmuudesta lopulta toteutui.

Lue koko artikkeli

Miltä lapsettomuus tuntuu miehestä?

24.01.2020 | Antti Perheentupa, Naistentautien erikoislääkäri, Lapsettomuustutkimukset ja hoito (miehet ja naiset)

Lapsettomuutta pidetään perinteisesti usein naisen murheena. Ei ole tavatonta, että nainen hakeutuu lapsettomuuden takia tutkimuksiin ja jopa hoitoon ilman että mies on ollut mukana lääkärin vastaanotolla.

Vaginismi

13.08.2019 | Katja Kero, Naistentautien erikoislääkäri, seksuaalineuvoja

Vaginismi on määritelty jatkuvaksi tai toistuvaksi vaikeudeksi sallia peniksen, sormen tai jonkin naisen haluaman esineen viemistä emättimeen. Yhdyntä on kuin “seinää päin juoksemista” (”hitting a wall”). Kyseessä on eräänlainen emättimen paniikkitilanne, jossa potilaan kokema pelko, ahdistus ja kipu hallitsevat oirekuvaa.

Lue koko artikkeli

Kuivuutta, kirvelyä, virtsankarkailua ja yhdyntäkipuja - estrogeenin puutteesta johtuvat limakalvojen ongelmat

06.04.2019 | Katja Kero LT naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, seksuaalineuvoja

Terveen limakalvon edellytyksenä on ehjä limakalvo ja terveellinen laktobasillifloora eli emättimen normaali mikrobiomi. Laktobasillit pitävät emättimen pH:n riittävän happamana. Ne käyttävät limakalvon pintasoluista vapautuvaa glykogeeniä ja ne viihtyvätkin emättimessä, jossa limakalvo on paksu ja pintakerros riittävä. Estrogeenin puute muuttaa emättimen ja virtsateiden limakalvoa vähentämällä limakalvon pintasolujen määrää, mikä johtaa limakalvon kuivuuteen, joustamattomuuteen, mikrobiomin häiriintymiseen ja emättimen pH:n muuttumiseen emäksisemmäksi.

Vulvodynia

03.03.2019 | LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Katja Kero

Vulvodynialla tarkoitetaan ulkosynnyttimien pitkäaikaista kiputilaa. Se on huonosti tunnettu sairaus ja oikean diagnoosin saamiseen voi mennä aikaa. Vulvodynian syntyperää ei vielä tarkasti tunneta, mutta sen taustalle on ehdotettu laukaisevia tekijöitä kuten yhdistelmäehkäisypillereiden käyttö ja pitkittynyt hiivatulehdus. Vulvodynian hoitoon tarvitaan moniammatillinen hoitotiimi, jonka muodostavat aiheeseen perehtynyt lääkäri, seksuaalineuvoja tai -terapeutti ja lantionpohjan fysioterapiaan perehtynyt fysioterapeutti.

Hormonikierukan mahdollisuudet

15.10.2018 | Annamari Lähteenmäki LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Hormonikierukka on pitkävaikutteinen ja hyvin siedetty ehkäisymenetelmä. Se on sterilisaatiotakin tehokkaampi, mutta toisin kuin sterilisaatio, se on hedelmällisyyden säilyttävä. Nuorelle, synnyttämättömälle naiselle se voi olla hyvä ehkäisyvaihtoehto; heillekin asennus onnistuu yhdeksälle kymmenestä. Koska hormonikierukka vähentää kuukautisvuodon määrää, sitä voidaan käyttää myös Kela-korvattuna runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin.

Lue koko artikkeli

PCOS – nuoren naisen tavallisin hormonihäiriö

09.06.2018 | Annamari Lähteenmäki LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Jos kuukautishäiriöt ovat hankalia, erityisesti jos kierrot pitkittyvät ja/tai ilmenee ylimääräistä vuotoa, kannattaa hakeutua lääkärin tutkimuksiin. Hoidot ovat usein tarpeen, jos ongelmana on lapsettomuus.

Punajäkälä

08.06.2018 | LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, seksuaalineuvoja Katja Kero

Limakalvojen punajäkälän aiheuttamia oireita ovat kutina, kirvely, arkuus ja polttelu. Yhdyntäkivut ja virtsankirvely ovat myös tavallisia vaivoja. Emättimen punajäkälässä voi esiintyä poikkeavaa verenvuotoa ja valkovuotoa. Emätinerite voi olla kellertävää, märkäistä ja vetistä. Tauti voi tehdä kiinnikkeitä ja kuroa emättimen umpeen.

Lue koko artikkeli

Valkojäkälä voi aiheuttaa kutinaa, kiristystä, yhdyntäkipuja ja virtsaamisvaikeutta

05.06.2018 | LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Katja Kero

Valkojäkälä eli lichen sclerosus (et atrophicus) on krooninen ihotauti, joka esiintyy yleensä ulkoisissa sukuelimissä. Valkojäkälä on yleisempi naisilla kuin miehillä. Arvion mukaan valkojäkälää sairastaa 0,1-0,3 % naisista. Noin 11 %:lla potilaista valkojäkälää esiintyy myös sukuelinalueen ulkopuolisella iholla, yleensä vartalolla.

Tyttöjen ja poikien HPV-rokote

30.05.2018 | LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, seksuaalineuvoja Katja Kero

Ihmisen papilloomavirukset (human papillomavirus, HPV) jaetaan pienen ja suuren riskin tyyppeihin sen mukaan, mikä niiden yhteys on syövän syntyyn. Suuren riskin HPV-tyypit aiheuttavat maailmanlaajuisesti arviolta viisi prosenttia kaikista syövistä ja kymmenen prosenttia naisten syövistä.

Lääkäriportaalin podcastissa naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Katja Kero kertoo, mitä jokaisen tulee juuri nyt tietää papillomavirustulehduksesta.

Sivu 1 () 2 Seuraava