Varaa/peru aika

Artikkelit

Meillä pääset asiantuntijalle myös lauantaisin

12.04.2021 | Outi Kyynäräinen, vastaava hoitaja

Näinä päivinä yhä useamman meidän arkemme on äärimmäisen kiireistä ja kalenteri aamusta iltaa tupaten täynnä. Tämän vuoksi omien henkilökohtaisten asioiden hoitaminen arkena voi olla todella haastavaa ja osalle käytännössä lähes mahdotonta. Me haluamme omalta osaltamme auttaa näiden arjen paineiden helpottamisessa. Siksi päätimme jatkossakin tarjota asiantuntijoidemme vastaanottoja aika ajoin myös lauantaisin.

Lue koko artikkeli

Milloin kannattaa mennä urologille?

12.03.2021 | Mikael Anttinen, urologi

Urologi tutkii ja diagnosoi virtsa- ja sukupuolielinten sairauksia sekä tarjoaa hoitoa vaivoihin. Apua saa esimerkiksi miesten vaihdevuosiin sekä virtsaamis- ja erektiovaivoihin.

Ikääntymisen myötä ennen kaikkea eturauhaseen liittyvät vaivat ja sairaudet yleistyvät, ja monilla miehillä on eturauhasen liikakasvuun liittyviä oireita, esimerkiksi virtsaamisvaikeuksia. Vaikka vaivat ovat yleisiä, ne ovat monelle arkaluontoisia eikä niistä ole helppo puhua.

Aura Klinikan urologi Mikael Anttinen kannustaa miehiä hakeutumaan rohkeasti lääkärille.

Lue koko artikkeli

Tarjoamme jatkossa yksityisen neuvolan palveluita kaikille odottaville perheille

08.03.2021 | Nina Ahtinen, kätilö/terveydenhoitaja

Voit halutessasi käydä koko raskausajan seurannan Aura Klinikalla tai täydentää oman neuvolasi palveluja yksittäisellä käynnillä.

Fysioterapian ryhmäkäynnit äitiysneuvolapalveluiden yhteydessä

05.03.2021 | Outi Kyynäräinen, IVF-hoitaja/kätilö

Raskaus ja synnytys vaikuttavat naisen kehoon monin eri tavoin. Sekä hormonaaliset että muuttuva keho voivat aiheuttaa raskausaikana erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön oireita sekä lantiopohjan toiminann häiriöitä. Raskaus vaikuttaa myös seksielämään, ja muutokset vaikuttavat edelleen synnyttäneen naisen kehoon.

IVF-laboratoriossa

29.10.2020 | Linda Bergström, embryologi

Laboratoriossa odottaa valmiina lämmitetyt putket, solumaljat, lämpölevyt ja pipetit. Kätilö ja lääkäri ohjeistavat potilaan toimenpidepöydälle. On munasolukeräyksen aika.  Potilas on muutaman viikon ajan saanut hormoneja, jotka stimuloivat munasarjoja tuottamaan useamman munasolun ja nyt munasolut kerätään talteen hedelmöitystä varten. Munarakkulaneste valuu putkiin ja embryologi tutkii sisällön mikroskoopilla, kun munasolu löydetään munarakkulanesteestä, se otetaan talteen ja laitetaan erityisessä viljelymaljassa lämpökaappiin odottamaan hedelmöitystä.

Lue koko artikkeli

V niin kuin virtsaamiseen liittyvät ongelmat?

25.09.2020 | Valpuri Seikkula, Fysioterapeutti

Virtsaamiseen liittyvät ongelmat ovat kurjia, mutta lantionohjan toimintahäiriöihin liittyen niitä tavallisimpia. Näitä esiintyy sekä miehillä, että naisilla hyvin moninaisista syistä. Oirekuvan syyn selvittäminen ei aina ole helppoa. On hankalaa hyväksyä, ettei selitystä tai ongelmaa täysin poistavaa ratkaisua välttämättä löydy. Se ei silti tarkoita sitä, että asia kannattaa jättää hoitamatta. Apua on saatavilla, kun sitä pyydetään.

Mikä ihmeen PCOS ?

15.09.2020 | Antti Perheentupa, LT, Dos

Miksi iho rasvoittuu ja naama kukkii finnejä? Mistä ylimääräisen karvan kasvu johtuu? Kuukautisvuoto tulee vain satunnaisesti 2-3 kuukauden välein tai raskaus ei tahdo käynnistyä. Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä eli PCOS voi oireilla monella eri tavalla. Huolellisten tutkimusten avulla suljetaan pois merkittävät muut sairaudet ja valitaan kullekin sopivin hoito huomioiden yksilöllinen oireilu ja toiveet.

Kun haikara viimein saapui

11.03.2020 | Mari Laaksonen,

Katri ja Niko* hakeutuvat lapsettomuustutkimuksiin, kun raskautuminen ei onnistunut. Pelko lapsettomuudesta vaihtui kiitollisuuteen ja silmittömään rakkauteen, kun toive vanhemmuudesta lopulta toteutui.

Lue koko artikkeli

Miltä lapsettomuus tuntuu miehestä?

24.01.2020 | Antti Perheentupa, Naistentautien erikoislääkäri, Lapsettomuustutkimukset ja hoito (miehet ja naiset)

Lapsettomuutta pidetään perinteisesti usein naisen murheena. Ei ole tavatonta, että nainen hakeutuu lapsettomuuden takia tutkimuksiin ja jopa hoitoon ilman että mies on ollut mukana lääkärin vastaanotolla.

Vaginismi

13.08.2019 | Katja Kero, Naistentautien erikoislääkäri, seksuaalineuvoja

Vaginismi on määritelty jatkuvaksi tai toistuvaksi vaikeudeksi sallia peniksen, sormen tai jonkin naisen haluaman esineen viemistä emättimeen. Yhdyntä on kuin “seinää päin juoksemista” (”hitting a wall”). Kyseessä on eräänlainen emättimen paniikkitilanne, jossa potilaan kokema pelko, ahdistus ja kipu hallitsevat oirekuvaa.

Sivu 1 () 2 Seuraava